Lees ons draadje (BIJNA) IN DE KREUKELS >> ook maar eens.
Als je, zoals ik, wat ouder wordt (rijbewijs A in 1970) en vrijwel altijd motor hebt gereden word je steeds bewuster van de risico's. Ik probeer dan ook mijn rijstijl aan te passen op een wijze waardoor ik mij goed voel tijdens het rijden.
Ja, het gaat niet zo rap meer als vroeger maar kan pittige tempo's nog best bijbenen . . . .

Zelf ben ik 3 keer van een motor afgereden waarbij ik in 1 geval lichamelijk letsel heb opgelopen; een gebroken sleutelbeen en rugletsel.
In alle gevallen had ik geen schuld.
Maar schuld of niet, je zit wel met de gebakken peren, om zomaar te spreken.
Mijn ervaring is dat het altijd gebeurt op momenten dat je het zeker niet verwacht. Lekker weer, genieten en cruisen en dan BOEM . . . . daar lig je dan.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van onze forumleden.
Ben jij wel eens betrokken geweest bij een motorongeval of niet?
Doe mee aan de poll en/of en je mag uiteraard ook je ervaringen hier ventileren.
Ook graag stemmen als je nooit bij een ongeval betrokken was . . . . (wel even afkloppen, hoor)
"houd het rubber eronder" zullen we maar zeggen . . . .
en een wijs forumlid heeft als onderschrift: "Rijd nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan".
Nog eentje: "de enige airbag op je motor ben je zelf"
En als afsluiter: "er zijn 2 soorten motorrijders. Zij die al eens gevallen zijn en zij die nog gaan vallen".
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Jos
PS: alleen je stem uitbrengen is altijd anoniem
WAT CIJFERS.
MAIDS rapport
In Europa is gedetailleerd onderzoek gedaan naar ongelukken van motorrijders, en zijn cijfers daarvan vergeleken met cijfers van wat er zoal op de weg rijdt. Het MAIDS-rapport staat ook on-line. LEES HIER MEER >>
Opvallend vind ik hierbij punt 8 van de samenvatting:
In minder dan 1% waren er technische problemen met de motor. Meestal hadden die met de banden te maken.
LEES HIER MEER >>