Welke codeerstekker ?

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Roadrunner

Welke codeerstekker ?

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Daar ik vind dat mijn RT (te) rauw draait ben ik al een tijdje op zoek naar mogelijkheden om dit te verbeteren. Hierbij maak ik ruim gebruik van de diverse fora om kennis op te doen. Zo ben ik ook het thema 'codeerstekker' tegen gekomen. Uiteraard heb ik gecheckt of mijn motor gebruik maakt van de juiste stekker. De stekker die ik heb aangetroffen roept echter de nodige vragen op.

Allereerst is natuurlijk de vraag welke codeerstekker er in mijn R1150RT van juli 2001 hoort te zitten. Volgens http://www.powerboxer.de/images/pdf/zue ... tecker.pdf hoort er in mijn motor geen codeerstekker te zitten :shock: . In mijn fiets bevindt zich echter een roze stekker. Vanmiddag heb ik bij de dealer een exact evenoude R1150RT onderzocht en ook deze had de roze stekker. Lijkt er dus in thuis te horen.

Nog gekker werd het toen ik de stekker uit mijn motor nader bekeek. Volgens het opschrift op de stekker dienen de contacten 30, 87 en 87A te zijn verbonden. Mijn stekker heeft echter slechts 2 contacten en wel de nummers 30 en 86. Het lijkt er dus op dat mijn stekker is verbouwd. Maar waarom en wat is het effect hiervan?

AfbeeldingAfbeelding

Hier http://www.bmwgsclub.nl/plugtabel.html wordt een poging gedaan om uit te leggen hoe een en ander werkt, maar deze uitleg van de werking van de contacten lijkt me te kort door de bocht en in ieder geval niet van toepassing op mijn motor.

Ondertussen heb ik zonder stekker gereden en ook met een simpele verbinding van de contacten 30, 87 en 87A (Motronic steeds gereset door verwijderen zekering 5). Het lijkt allemaal niet echt uit te maken.

Ik begrijp dat door de codeerstekker de Motronic in een bepaalde modus wordt gezet en dat dit gevolgen heeft voor de motorloop. Het is dus naar mijn mening wel belangrijk dat ik een juiste stekker (of geknutselde verbinding) plaats, vandaar de volgende vragen:

Zijn er R1150RT rijders met een motor uit 2001 die bereid zijn om even onder het zadel te duiken om na te gaan welke codeerstekker er voor dit model wordt gebruikt?

Afbeelding

Wat heeft de vorige eigenaar willen bereiken met het verbouwen van de codeerstekker?

Graag advies.

Groet,

Tom.
motorpappa

Re: Welke codeerstekker ?

Ongelezen bericht door motorpappa »

Allereerst, ik heb geen 1150, dus dit is nieuw voor mij.
Mijn 1100 heeft daar geen stekker zitten. Wat ik begrepen had is dat je vandaar uit de motronic kunt 'aflezen'. maar dat lijkt niet waar te zijn.
Wat ik zo zie in de links die jij geplaatst hebt, is er doormiddel van een verbindingsbrug tussen verschillende punten ook wat te sturen aan de motronic.
Er zijn verschillende stekkers die je op die plek kunt plaatsen die allen een verschillend effect hebben.
Zo te zien heb jij daar een brug voor contact 30,87 en 87a, kennelijk is er een poot verwijderd en heb je nu dus een 30,87 of een 30,87a en dat heeft dus een ander effect op je motronic.
Hoe dat precies zit en welk effect er optreed weet ik niet helemaal, maar zo even gauw bekeken lijkt het erop dat je zo bv aan de motronic kunt laten weten of er met of zonder katalysator wordt gereden, of dat een motor op vol vermogen of op gereduceerd vermogen rijd. (veel in duitsland ivm lagere kosten verzekering)
Misschien heeft de vorige eigenaar van jouw fiets dus bijvoorbeeld de lambda sensor verwijderd ofzo, waardoor er eigenlijk een andere stekker in moest, maar heeft dat opgelost door er gewoon een pootje van te verwijderen.
Nogmaals, het fijne weet ik er niet van maar ik hoop dat je er toch wat aan hebt
Succes met puzzelen.
Groet Micha
Mike Philippens

Re: Welke codeerstekker ?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Weer een reactie van iemand zonder 1150... :)

Volgens de code zou jij een katalysator hebben een de motronic in de '1100 stand' staan. Het rare is dat volgens het tabelletje pin 30 de massa pin is. Die zou er dus altijd in moeten zitten en heeft alleen een electrische functie. Ik vind het raar dat ie er niet in zit. Pin 87 betekent dat je een katalysator hebt, en misschien was de kat in Duitsland toen niet op dit model te krijgen. Het (PDF)lijstje is nl Duits, dus hoeft geen betrekking te hebben op Nederlandse modellen.

Je kunt trouwens ook voor de zekerheid even kijken aan de linkerkant van je brommer. Even je zadel weghalen en het linkerzijkapje (waar de opbok handel zit) weghalen. Bij mij zit daar dan ergens tegen een framebuis ge-tie rapt een CO2 potmeter. Da's een blokje met aan de onderkant een opening waar een stelschroefje in zit. Het blokje zit aan een kabel. Modellen zonder kat moeten een CO2 potmeter hebben namelijk. Zo weet je in ieder geval zeker dat je een model met of zonder kat hebt.
motorpappa

Re: Welke codeerstekker ?

Ongelezen bericht door motorpappa »

Het plaatje aan de zijkant geeft alleen het electrische schema weer, en niet de lokatie van de pinnetjes op de stekker.
Meestal staan de nummertjes naast de pinnetjes. Pin 30 zit er dus wel op denk ik, en dan is de tweede of de 87, of de 87a.
Roadrunner

Re: Welke codeerstekker ?

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Mijn fiets heeft wel een cat (en geen CO2 potmeter).

Het schema op de zijkant van de stekker correspondeert inderdaad niet met de plaats van de pootjes. Bij 'mijn' stekker zijn 30 en 86 aangesloten, terwijl dit 30, 87 en 87A zou moeten zijn. Degene die dit gefabriekt heeft zal hier ongetwijfeld een bedoeling mee hebben gehad, maar welke is mij onduidelijk.

Overigens hoort er naar ik aanneem ook in een 1100RT een (andere) codeerstekker te zitten, dus dit is niet iets specifieks voor een 1150.

Groet,

Tom.
Gebruikersavatar
Dingelbert
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
Type: R1200RT
Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Horst
Locatie: Horst aan de Maas

Re: Welke codeerstekker ?

Ongelezen bericht door Dingelbert »

Niet gehinderd door enige kennis van zaken, maar wel in het bezit van een 1150 RT uit 2001, heb ik ook even onder het zadel gekeken. Ik vond een codestekker. Dat is één. Van het merk Tyrec (geloof ik). Met twee pennetjes en een schema op de buitenkant via welk nr 30 en 86 met eklkaar verbonden zijn.

Ik heb overigens toenemend last van knallen in de uitlaat en KFR en ik lees op dit forum dat vaak de codestekker verwisseld wordt om dit euvel te bestrijden. Misschien is dat bij mijn motor gebeurd... ik zou het niet weten (heb 'm pas sinds een jaar).

groet,
Peter
Gebruikersavatar
Dingelbert
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
Type: R1200RT
Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Horst
Locatie: Horst aan de Maas

Re: Welke codeerstekker ?

Ongelezen bericht door Dingelbert »

Nog even aanvullend: "mijn stekker" is olijfkleurig. Dat zou dus (volgens de tabel) betekenen dat er een codestekker van een 850 R of GS of van een 1100 S in zit. Terwijl er inderdaad geen in zou moeten zitten.
Peter
Roadrunner

Re: Welke codeerstekker ?

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Dingelbert schreef:Niet gehinderd door enige kennis van zaken, maar wel in het bezit van een 1150 RT uit 2001, heb ik ook even onder het zadel gekeken. Ik vond een codestekker. Dat is één. Van het merk Tyrec (geloof ik). Met twee pennetjes en een schema op de buitenkant via welk nr 30 en 86 met eklkaar verbonden zijn.

Ik heb overigens toenemend last van knallen in de uitlaat en KFR en ik lees op dit forum dat vaak de codestekker verwisseld wordt om dit euvel te bestrijden. Misschien is dat bij mijn motor gebeurd... ik zou het niet weten (heb 'm pas sinds een jaar).

groet,
Peter
Het komt er dus op neer dat mijn verbouwde stekker identiek is aan jouw originele, maar waarschijnlijk niet authentieke, stekker. Nu nog uitvinden wat het resultaat hiervan is :$

Tom.
Gebruikersavatar
Det
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 mei 2009, 21:30
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: op dit moment even motorloos; hoop niet te lang 🤤
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Hellevoet

Re: Welke codeerstekker ?

Ongelezen bericht door Det »

Niet gehinderd door enige vorm van ervaring ;) (momenteel rij ik nog een K1200RS :oops: , maar daar gaat binnenkort verandering in komen ...... heb al een mooie R1150RT op 't oog), maar wel met het ETK in de aanslag.

Volgens het ETK zijn er diverse Motronics beschikbaar voor de R1150RT. Voor het model uit juli 2001 zou er een Motronic in moeten zitten met nummertje 13 61 7 654 244. Als die er inderdaad inzit, behoort daar die roze codeerstekker bij, waarbij de 30, 87 en 87A doorverbonden zouden moeten zijn.

Zoals al eerder gezegd, geen flauw benul door gebrek aan ervaring - ik lees enkel voor uit het werk van BMW.


Groet,
Det
Im tiefen Inneren weiß eigentlich ein jeder daß die BMW die einzig Wahre ist ...
Gebruikersavatar
Dingelbert
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
Type: R1200RT
Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Horst
Locatie: Horst aan de Maas

Re: Welke codeerstekker ?

Ongelezen bericht door Dingelbert »

det.k1 schreef:Niet gehinderd door enige vorm van ervaring ;) (momenteel rij ik nog een K1200RS :oops: , maar daar gaat binnenkort verandering in komen ...... heb al een mooie R1150RT op 't oog), maar wel met het ETK in de aanslag.

Volgens het ETK zijn er diverse Motronics beschikbaar voor de R1150RT. Voor het model uit juli 2001 zou er een Motronic in moeten zitten met nummertje 13 61 7 654 244. Als die er inderdaad inzit, behoort daar die roze codeerstekker bij, waarbij de 30, 87 en 87A doorverbonden zouden moeten zijn.

Zoals al eerder gezegd, geen flauw benul door gebrek aan ervaring - ik lees enkel voor uit het werk van BMW.


Groet,
Det
Zou je misschien ook even willen "voorlezen" welke Motronic en stekker en zouden moeten zitten in de 1150 RT van juni 2001?
Dank je voor de moeite
Peter
Roadrunner

Re: Welke codeerstekker ?

Ongelezen bericht door Roadrunner »

det.k1 schreef:Niet gehinderd door enige vorm van ervaring ;) (momenteel rij ik nog een K1200RS :oops: , maar daar gaat binnenkort verandering in komen ...... heb al een mooie R1150RT op 't oog), maar wel met het ETK in de aanslag.

Volgens het ETK zijn er diverse Motronics beschikbaar voor de R1150RT. Voor het model uit juli 2001 zou er een Motronic in moeten zitten met nummertje 13 61 7 654 244. Als die er inderdaad inzit, behoort daar die roze codeerstekker bij, waarbij de 30, 87 en 87A doorverbonden zouden moeten zijn.

Zoals al eerder gezegd, geen flauw benul door gebrek aan ervaring - ik lees enkel voor uit het werk van BMW.


Groet,
Det
Alle signalen wijzen voor mijn fiets inderdaad op een roze stekker met verbindingen tussen 30 en 87/87A. Zeker is dat mijn stekker is 'gehacked'. Om het motronic typenummer te checken moet ik waarschijnlijk onder de tank duiken en dat lukt nu even niet.

De afgelopen dagen heb ik zonder stekker rondgereden en de motor lijkt meer pit te hebben en wat agressiever op het gas te reageren. De verbinding uit mijn gehackte stekker tussen 30 en 86 zou volgens de tabel op het GS-forum zorgen voor verminderd vermogen, misschien bedoeld om op benzine met een laag octaangehalte te kunnen rijden, en dat zou het verschil in gedrag kunnen verklaren.

De rest van de week maar eens een geïmproviseerde originele roze stekker uitproberen.

Tom.
hansmais

Re: Welke codeerstekker ?

Ongelezen bericht door hansmais »

Hoi Tom,

Door de storing aan mijn 1100 RT heb ik ook gezocht naar de diepere betekenis van de in veel kleuren voorkomende stekkers.

Maar eerst even de motronic, op een 1100 zit type 2.2 op de 1150 zit type 2.4.
Het verschil is dat bij type 2.4 (de 1150) de inspuiting geheel stop bij rijdend gasdicht doen, het andere type geeft dan nog wel een inspuiting gelijk de hoeveelheid voor stationair lopen.

Op beide motoren zitten wel of niet een Lambasonde of een CO2 potmeter, een aantal modellen heeft ook nog een derde mogelijkheid.
Het doel van deze dingen is minder benzine in te spuiten dan wanneer ze er niet in zitten. :$
Ze maar, voor de natuur en de portemonnee.
Ik heb een tijdje rond gereden zonder gekleurd blokje en toen reed hij 1 op 16.
Nu twee poortjes doorverbonden zijn ben benieuwd wat hij bij de volgende tankbeurt gaat doen, de verwachting is dat hij zuiniger zal zijn.

Als het verbruik niet veel uitmaakt trek ik het er weer uit, dan heb ik ook minder last van KFR. Hij staat dan wat rijker en dat geeft het idee dat hij wat smeuïger is.

Groet

Hans
Roadrunner

Re: Welke codeerstekker ?

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Ondertussen ben ik ook weer wat wijzer geworden (en ouder :( ).

Het simuleren van de originele stekker (30 verbonden met 87/87A) leverde een motor op die veel meer last had van KFR en motortrillingen. Geen succes dus en waarschijnlijk ook de reden dat de vorige eigenaar op zoek is gegaan naar alternatieven.

Om zeker te stellen dat er geen sprake was van een serieuze storing heb ik de motor bij de dealert aan de Moditec laten koppelen. Kwartiertje werk = 15 euro excl. BTW. Resultaat: geen foutcodes in het geheugen. Nadere testjes van lambdasonde en TPS toonden aan dat beide onderdelen conform specs werken. De betrokken monteur wist mij te melden dat de codeerstekker met 30 en 86 verbonden wordt toegepast (bij de 1150RT !) in combinatie met Brisk-bougies. De onderhavige dealer (Duursma te Apeldoorn) is toevallig ook importeur voor Brisk. Omdat alle beetjes helpen Brisk-bougies geplaatst (25 euro voor twee stuks) en de aangepaste codeerstekker weer teruggeplaatst. Resultaat: weinig verschil.

Afgelopen weekend maar weer eens een paar uur sleutelen ingepland en de kleppen pijnlijk nauwkeurig afgesteld, daar slecht gestelde kleppen KFR kunnen veroorzaken. Ik heb de methode volgens 'Oilhead Valve Adjustment For Dummies' gehanteerd en dus met 4 voelermaten gelijktijdig afgesteld. Aansluitend met de Twinmax de synchronisatie perfect afgeregeld, inclusief een rijdende check bij diverse toerentallen. Resultaat: KFR grotendeels verdwenen, maar nog wel motortrillingen in het stuur. Op de goede weg dus.

De vraag is nu of verdere verbetering mogelijk is. Het is mijn eerste boxer, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Ik ben benieuwd of de motortrillingen nu eenmaal horen bij het concept van deze motor, of dat het toch zonder kan. In het laatste geval weet ik echter niet waar ik het eventuele probleem nog kan zoeken.

Goede raad is duur, maar mogelijk kan één van de forumleden me voor een koopje op weg helpen.

Groet,

Tom.
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Welke codeerstekker ?

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Enige trillingen hou je nu eenmaal altijd, is een beetje inherent aan het concept.
Zeker als dit je 1e boxer is, niet te vergelijken met een ander soort motor.

En anders neem je een keer contact op, kijken we samen of en waar er nog wat te verbeteren valt.

P.S. vergeet die Brisk en draai er een paar NGK-R van een 1150 in, is beter.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gebruikersavatar
Dingelbert
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
Type: R1200RT
Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Horst
Locatie: Horst aan de Maas

Re: Welke codeerstekker ?

Ongelezen bericht door Dingelbert »

Heb nogal wat last gehad van KFR en knallen.
Nu, na nieuwe codeerstekker (wel dezelfde, maar gewoon vernieuwd), Brisk-bougies en heel secuur afstellen / synchroniseren, veel en veel minder. Bovendien loopt de motor gewoon 10x beter.
Peter
Roadrunner

Re: Welke codeerstekker ?

Ongelezen bericht door Roadrunner »

PaulRS schreef:Hoi.

Enige trillingen hou je nu eenmaal altijd, is een beetje inherent aan het concept.
Zeker als dit je 1e boxer is, niet te vergelijken met een ander soort motor.

En anders neem je een keer contact op, kijken we samen of en waar er nog wat te verbeteren valt.

P.S. vergeet die Brisk en draai er een paar NGK-R van een 1150 in, is beter.

Groeten, Paul.
Paul,

Op voorhand dank voor jouw aanbod. Mogelijk maak ik er gebruik van.

Ik heb de standaard NGK's vervangen door de Brisks. Ik weet zo niet of dit NGK-R's waren. Ik begrijp dat de R hier staat voor 'resistor' (weerstand) en dat deze bougie vooral bedoeld is voor ontstoring. Wat is in ons geval het voordeel van deze bougies?

Groet,

Tom.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Welke codeerstekker en nog wat zaken.

Ongelezen bericht door Baird »

Een paar opmerkingen:

DeTwinSparks hebben in principe geen last van KFR, lopen die rot dan moet je het ergens anders zoeken.

De diverse code-plugs worden bepaald voor het land waar de motor geleverd wordt ivm de ter plaatse gelden milieu eisen, het al dan niet aanwezig zijn van een kat, de Zwitserse en Amerikaanse exemplaren lopen het slechts. Verder is op de diverse engelstalige forums het nodige te vinden over dit onderwerp, incl. lijstjes met welke plug in welk land en wat je eerstvolgende zou kunnen zijn als je last hebt van KFR.

Bij iedere verandering/verwisseling aan/van de codeplug moet zekering 5 getrokken worden! Als zekering 5 getrokken wordt moet er minstens 30 seconden gewacht worden met het terug plaatsen en moet bij de eerste keer als het contact aan gaat ( dus nog vóór het starten) met het gashandel tussen gas-los en volledig vol-gas gedraaid worden. Dit om de Motronic het signaal te laten lezen van de volledige slag van de TPSensor. Doe je dit niet dan kloppen de instellingen van de Motronic niet met wat er werkelijk aan lucht de motor binnen komt. Ik heb een jaar lopen zoeken naar de oorzaak van een rauw lopende motor, zwarte bougies, etc en uiteindelijk was het in 2 minuten opgelost. Dit moet ook als de motor langere tijd zonder accu gestaan heeft, spanningsloos, etc.

Motortrillingen kunnen verergert worden door een te ruime afstelling van de tuimelaarassen. Ook geeft dit veel mechanisch lawaai. Het is wel een klus voor de meer mechanisch onderlegden onder ons maar het is zeker de moeite waard. De speling die BMW opgeeft zit tussen 0.05 en 0.40 mm in, hoe dichter naar de kleinste waarde hoe minder lawaai en trillingen door de hele fiets heen gevoelt worden. Hiervoor moet de nodige bouten en per kant één cilinderkopbout gelost worden, vandaar dat dit niet een klus voor iedereen is.( ook hiervan is een handleiding op internet te vinden, bij vragen zoek ik hem wel op, anders zoek op `Rockerarm adjustment´)
Verder heb ik bij mijn fiets de stuurgewichten verzwaard wat zich uit in een lagere trilfrequentie van de stuurhelften.

Voor vragen, laat maar horen

Groetjes,
Baird, Breda
R1150RT TwinSp.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Roadrunner

Re: Welke codeerstekker ?

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Baird,

Bedankt voor je reactie.

De procedure voor het resetten van de Motronic was mij bekend en heb ik ook steeds correct uitgevoerd.

Bij de laatste keer kleppenstellen heb ik ook de axiale speling van de tuimelaars gecheckt en deze was wel aanwezig, maar nauwelijks meetbaar. Viel dus niets aan te verbeteren.

Ondertussen heb ik al weer vele duizenden kilometers met de motor gereden zonder er verder nog aan te sleutelen (niet lullen, gas geven en laten werken die fiets). Het meest opvallende vind ik momenteel het verschil in souplesse en trillingen tussen individuele ritten. Met name 's ochtends loopt de motor gewoon prettiger en pittiger. Dit moet dan toch zitten in variabelen als de luchttemperatuur en het zuurstofgehalte van het moment.

Groet,

Tom.
Bokkie

Re: Welke codeerstekker ?

Ongelezen bericht door Bokkie »

Interessante blog.

Mijn motor: 1150RT van 05/2003 USA model (kat met roze CCP ~ 30-87-87A)

Mijn verhaal:
KFR tussen 2500 en 4500 toeren.
Eerst laten synchroniseren en nieuwe BRISK bougies: dat werkte enigzins.
Roze CCP eruit gehaald: lijkt beter te lopen (inderdaad aggressiever op het gas), maar nog steeds KFR.
Enkele maanden geleden trilde de motor nog; kleppen gesteld (rechter uitlaatklep had veel te veel speling); minder trilling.
De roze CCP heeft een vaste haakverbinding tussen de 30 and 87 pootjes en een apart pootje voor de 87A verbonden via een koperdraadje.
Onlangs roze plug zelf omgebouwd tot...
30-87A (87 pootje omgebogen): maakt niet veel uit.
30-87-86 (87A verzet naar 86)(volgens duitse pdf tabel): loopt helemaal beroerd; slaat zelfs af.
30-87 (87A teruggeduwd)(volgens GS club voor de 1150GS): lijkt ietsje soepeler te rijden, maar nog steeds KFR.
Na jouw blog te hebben gelezen, zal 30-86 dus ook niet veel uitmaken.

Dan is er nog de ReCyclizer. Deze schijnt goed te helpen. Lees meer hierover op http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/13688401" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.novitech.nl/pages/homepagepag.html" onclick="window.open(this.href);return false; ...deze kost 35 euri en sommigen zweren erbij. Aan te sluiten tussen de sensor bij het luchtfilter en de stekker ervan. Er wordt gezegd dat het de meting enigzins corrigeert door de lucht temperatuur enkele graden lager te zetten (dit strookt met jou (en mijn) ervaring dat de motor beter loopt bij lagere temnperatuur, bijvoorbeeld wanneer de motor nog koud is, maar komt dat dan niet gewoon doordat de Motronic in dat geval gewoon in 'choke mode' (meer inspuiting) gaat werken?). Een ander reageert hierop door te zeggen dat het ook met een weerstandje van 15 euricent is op te lossen, maar specificeert niet wat voor weerstandje dat zou moeten zijn. Ik ben nu wel in de verleiding om deze Recyclizer te kopen, ondanks dat deze alleen voor GS verkrijgbaar is. Het enige wat ik mij afvraag is of die ReCyclizer inderdaad de Motronic in 'choke mode' laat draaien en of er dan het risiko bestaat dat de kleppen verbranden!? Het wordt aangeboden door iemand die gebruik maakt van de novitech.nl site wat een bedrijf is die watertechnische en electro-technische installaties maakt en wel geschikt lijkt, maar ik verwacht niet dat er garantie wordt gegeven.
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: Welke codeerstekker ?

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Gewoon bestellen die Recyclizer ;)
Ben dik tevreden en sommige anderen ook hier.

Je verrijkt de inspuiting ( choke kent onze Beemer niet )
Op het GS-forum zit de ontwikkelaar ( heel veel pagina's leesvoer)
als je hem vooraf mailt mag je hem terugsturen als het niet bevalt.

Uiteraard krijg je geen GARANTIE dat er nooit wat met je blok gebeurd, maar onze Beemers lopen ook in landen waar het 10 graden kouder is en dat wordt zo ongeveer gesimuleerd.
viewtopic.php?f=45&t=1033&p=11683#p11683" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet, Bert
Roadrunner

Re: Welke codeerstekker ?

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Ik heb eerder naar aanleiding van het draadje op het GS-forum waarin de Recyclizer langzaam geboren wordt zelf wat geëxperimenteerd met een combinatie van een NTC- en een vaste weerstand, maar dat was niet erg succesvol. Ik ga er binnenkort nog eens opnieuw mee aan de slag. Anderzijds koop je voor 35 euri een netjes gebouwd setje waarmee je ook geknip in de bedrading en soldeeracties voorkomt. Het geheel zorgt voor een iets rijkere inspuiting tijdens acceleratie. Bij constante snelheden regelt de Motronic op basis van de info vanuit de lamdasonde de boel weer netjes 'arm' af, zodat er in de praktijk slechts een geringe invloed is op het benzineverbruik. Ervaringen van gebruikers zijn vaak positief.

Schade kan deze toepassing volgens moi niet opleveren.

Tom.
Gebruikersavatar
Dingelbert
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
Type: R1200RT
Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Horst
Locatie: Horst aan de Maas

Re: Welke codeerstekker ?

Ongelezen bericht door Dingelbert »

BeemerBert schreef:Gewoon bestellen die Recyclizer ;)
Ben dik tevreden en sommige anderen ook hier.

Je verrijkt de inspuiting ( choke kent onze Beemer niet )
Op het GS-forum zit de ontwikkelaar ( heel veel pagina's leesvoer)
als je hem vooraf mailt mag je hem terugsturen als het niet bevalt.
Mee eens. Sinds de Reclyzer heb ik geen enkel probleem meer. Motor "pakt" beter bij laag toerental en KFR is helemaal verdwenen.
Zie het "Twin Spark"-draadje
Peter
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”