Bosch heeft een volgende stap gezet in motorelectronica als vervolg op Abs en traction control, het Motor Stability Control. (MSC). Hiermee wordt vooral het remmen in bochten veiliger. Zie bijgaand filmpje voor een toelichting, vanaf 2:30 zie je een paar voorbeelden van remacties met en zonder Msc.
Als eerste komt Ktm met Msc op de 1190 Adventure. Ik ben benieuwd wanneer Bmw volgt...
[youtube]VMGO-uo5N4s[/youtube]
Motor Stability Control van Bosch
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
- Franky
- Berichten: 985
- Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
- Type: R1150RT
- Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Re: Motor Stability Control van Bosch
Interessant!
Is als het ware een "natuurlijke progressie" van ASC & ABS.
Is als het ware een "natuurlijke progressie" van ASC & ABS.
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Motor Stability Control van Bosch
De volgende stap is dat je na de GPS co-ordinaten te hebben ingevoerd je achterover kunt leunen in je verwarmde zadel en zonder verder zelf te hoeven sturen op de plaats van bestemming gewekt wordt 8) .
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Motor Stability Control van Bosch
Ikzelf vind dit nogal spectaculair nieuws en een grote stap in de veiligheid van motorfietsen. Probleemloos kunnen remmen in een bocht is toch zo'n beetje de "holy grail" van motortechniek. Veel probleemsituaties die ik heb meegemaakt (zelf of bij anderen) waren in bochten en daar had Msc veel uit kunnen maken.
Ik ben er nog niet helemaal achter hoe het nu werkt. Er wordt oa. gebruk gemaakt van een sensor die de hellingshoek van de motor meet, en een versnellingsmeter in alle 3 richtingen. Vervolgens wordt de maximale vertraging in elke richting uitgerekend en vergeleken met de gemeten waarden. Dan wordt de remkracht zo aangepast dat deze de maximale vertraging in de gegeven situatie, incl. eventuele hellingshoek niet overschrijdt.
Maar hoe ze nu voorkomen dat de motor bij het remmen in de bocht zich niet op richt, snap ik nog niet. Wellicht een kwestie van de verhouding tussen remkracht voor/achter doceren? Iemand een idee?
Overigens werkt een en ander onmerkbaar, en grijpt pas in als je het nodig hebt.
Ik ben er nog niet helemaal achter hoe het nu werkt. Er wordt oa. gebruk gemaakt van een sensor die de hellingshoek van de motor meet, en een versnellingsmeter in alle 3 richtingen. Vervolgens wordt de maximale vertraging in elke richting uitgerekend en vergeleken met de gemeten waarden. Dan wordt de remkracht zo aangepast dat deze de maximale vertraging in de gegeven situatie, incl. eventuele hellingshoek niet overschrijdt.
Maar hoe ze nu voorkomen dat de motor bij het remmen in de bocht zich niet op richt, snap ik nog niet. Wellicht een kwestie van de verhouding tussen remkracht voor/achter doceren? Iemand een idee?
Overigens werkt een en ander onmerkbaar, en grijpt pas in als je het nodig hebt.
Re: Motor Stability Control van Bosch
Zie hier iets meer uitleg over Bosch MSC;
http://www.motorfreaks.nl/testen/2013/t ... lusie.html
http://www.bosch.co.jp/en/press/group-1210-05.asp
http://www.motorfreaks.nl/testen/2013/t ... lusie.html
http://www.bosch.co.jp/en/press/group-1210-05.asp