Voorband slijt naast loopvlak
Voorband slijt naast loopvlak
Enige tijd geleden heb ik mijn voorband moeten vervangen. Opvallend was dat slijtage (links) zichtbaar was naast het loopvlak. Overwegend linkerbochten rijden sluit ik uit en bij remmen een afwijking naar links voelen merk ik niet. De nieuwe band ligt erom (Michelin Pilot Road 3) en hetzelfde probleem doet zich voor. Weet iemand wat de oorzaak kan zijn en nog beter hoe dit probleem verholpen zou kunnen worden?
Martin
Martin
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Voorband slijt naast loopvlak
Welkom op het forum, stel je gerust ook even voor op viewforum.php?f=43 Dat vinden we hier altijd leuk!
Om je vraag te beantwoorden: het is niet ongebruikelijk dat je door de bouwwijze van de een scheef slijtagepatroon ziet. Dat heeft te maken met de krukas die in lengterichting geplaatst staat. Ga maar eens stilstaan met lopende motor met twee voeten aan de grond en geef dan (met de versnelling in neutraal) een slinger aan het gas. Je zult voelen dat de motorfiets naar een kant drukt. En dat heb je als je rijdt ook permanent... Vandaar dat de voorband een op het eerste gezicht wat vreemd patroon laat zien. Niets om je zorgen over te maken
Bert M
Om je vraag te beantwoorden: het is niet ongebruikelijk dat je door de bouwwijze van de een scheef slijtagepatroon ziet. Dat heeft te maken met de krukas die in lengterichting geplaatst staat. Ga maar eens stilstaan met lopende motor met twee voeten aan de grond en geef dan (met de versnelling in neutraal) een slinger aan het gas. Je zult voelen dat de motorfiets naar een kant drukt. En dat heb je als je rijdt ook permanent... Vandaar dat de voorband een op het eerste gezicht wat vreemd patroon laat zien. Niets om je zorgen over te maken
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Re: Voorband slijt naast loopvlakdenk
Denk eerder dat je het moet zoeken in de voorvork. Is oliedruk in beide veerpoten gelijk? Of lekte een veerpoot een weinig? Verschil in druk veerpoten zou een scheef voorwiel kunnen opleveren met als gevolg vreemde slijtage.
- Snellecees
- Berichten: 300
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
- Type: R1200RT
- Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: Voorband slijt naast loopvlak
Mogelijk kun je er een foto bij plaatsen dan weten we precies wat je bedoelt.
Cees
Cees
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Voorband slijt naast loopvlakdenk
Bij de gebruikte Telelever voorvork is er geen sprake van oliedruk in veerpoten. Daar zitten alleen geleidingen in die een beetje gesmeerd worden. De demping en vering gebeurd door de mono veer/demper unit.Tuinbank schreef:Denk eerder dat je het moet zoeken in de voorvork. Is oliedruk in beide veerpoten gelijk? Of lekte een veerpoot een weinig? Verschil in druk veerpoten zou een scheef voorwiel kunnen opleveren met als gevolg vreemde slijtage.
Bij de R11x0RT hebben we behalve de krukas die in de lengterichting draait ook nog gewicht verschil tussen rechts en links: links het bagage bakje dat leeg kan zijn en aan de rechterkant een 'lob' van de benzinetank die altijd zwaar is. Als je met losse losse handen rijdt zul je zien dat de motor naar links gaat, om dat te compenseren duw je altijd tegen de rechter stuurhelft, eigenlijk rij dus altijd een lichte bocht en daarom slijt je voorband uit het midden.
Als je band na een paar duizend echt kaal is aan één kant is er mogelijk nog meer aan de hand.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Re: Voorband slijt naast loopvlak
Mijn voorband toont eenzelfde verschijnsel, niet heel veel, maar toch. Wat me verder opvalt is, dat ik niet over het midden van de kuipruit kijk, maar iets rechts daarvan, wat er op duidt dat de motor iets naar links hangt tijdens het rijden, terwijl ikzelf toch recht op de motor meen te zitten. De zithouding t.o.v. de motor verandert iets als ik meer druk tegen de kuip zet met mijn dijbenen, het "zichtpunt" verschuift dan iets naar het midden van de ruit toe, maar blijft er toch nog iets rechts van. Hebben anderen hier ook "last" van?
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Voorband slijt naast loopvlak
Van bovenstaande fenomenen met mijn R1100RT nooit gemerkt of "last" van gehad. Ook was het slijtagepatroon van mijn voorband (MPR 2 en 3) altijd "normaal' dwz. geen extra slijtage aan linker- of rechterzijde van de voorband. Dit i.t.t. tot mijn K100RS-en, die beide altijd bij de voorband aan één zijde (weet niet meer elke ) veel meer slijtage vertoonden.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Re: Voorband slijt naast loopvlak
Wat ik hierboven lees vind ik nogal vreemd.
Als je je stuur los laat, moet de motor gewoon rechtdoor blijven gaan.
Wellicht is de zitpositie niet goed of is er iets krom.
Het is verder wel normaal dat je links op de banden ietsje meer slijtage ziet, dat komt omdat de wegen overdwars niet vlak zijn maar een beetje rond ivm afwatering.
Als je je stuur los laat, moet de motor gewoon rechtdoor blijven gaan.
Wellicht is de zitpositie niet goed of is er iets krom.
Het is verder wel normaal dat je links op de banden ietsje meer slijtage ziet, dat komt omdat de wegen overdwars niet vlak zijn maar een beetje rond ivm afwatering.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Voorband slijt naast loopvlak
Ronald schreef:Wat ik hierboven lees vind ik nogal vreemd.
Als je je stuur los laat, moet de motor gewoon rechtdoor blijven gaan.
Wellicht is de zitpositie niet goed of is er iets krom.
Het is verder wel normaal dat je links op de banden ietsje meer slijtage ziet, dat komt omdat de wegen overdwars niet vlak zijn maar een beetje rond ivm afwatering.
Ik zeg het nog maar een keer:
Bij de R11x0RT hebben we behalve de krukas die in de lengterichting draait ook nog gewicht verschil tussen rechts en links: links het bagage bakje dat leeg kan zijn en aan de rechterkant een 'lob' van de benzinetank die altijd zwaar is. Als je met losse losse handen rijdt zul je zien dat de motor naar links gaat, om dat te compenseren duw je altijd tegen de rechter stuurhelft, eigenlijk rij dus altijd een lichte bocht en daarom slijt je voorband uit het midden.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
Re: Voorband slijt naast loopvlak
Normaal 'euvel' bij de 1100's. K'heb het zelf ook. Sommige types banden zijn zelfs nog gevoeliger voor het scheef afslijten dan de andere en het verhaal van Baird klopt 100%.
fyi gr.
Joop
fyi gr.
Joop