Voorband slijt naast loopvlak

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Martin Briet

Voorband slijt naast loopvlak

Ongelezen bericht door Martin Briet »

Enige tijd geleden heb ik mijn voorband moeten vervangen. Opvallend was dat slijtage (links) zichtbaar was naast het loopvlak. Overwegend linkerbochten rijden sluit ik uit en bij remmen een afwijking naar links voelen merk ik niet. De nieuwe band ligt erom (Michelin Pilot Road 3) en hetzelfde probleem doet zich voor. Weet iemand wat de oorzaak kan zijn en nog beter hoe dit probleem verholpen zou kunnen worden?
Martin
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Voorband slijt naast loopvlak

Ongelezen bericht door Bert M »

Welkom op het forum, stel je gerust ook even voor op viewforum.php?f=43 Dat vinden we hier altijd leuk!

Om je vraag te beantwoorden: het is niet ongebruikelijk dat je door de bouwwijze van de -1100- een scheef slijtagepatroon ziet. Dat heeft te maken met de krukas die in lengterichting geplaatst staat. Ga maar eens stilstaan met lopende motor met twee voeten aan de grond en geef dan (met de versnelling in neutraal) een slinger aan het gas. Je zult voelen dat de motorfiets naar een kant drukt. En dat heb je als je rijdt ook permanent... Vandaar dat de voorband een op het eerste gezicht wat vreemd patroon laat zien. Niets om je zorgen over te maken ;)

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Tuinbank

Re: Voorband slijt naast loopvlakdenk

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Denk eerder dat je het moet zoeken in de voorvork. Is oliedruk in beide veerpoten gelijk? Of lekte een veerpoot een weinig? Verschil in druk veerpoten zou een scheef voorwiel kunnen opleveren met als gevolg vreemde slijtage.
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Voorband slijt naast loopvlak

Ongelezen bericht door Snellecees »

Mogelijk kun je er een foto bij plaatsen dan weten we precies wat je bedoelt.


Cees
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Voorband slijt naast loopvlakdenk

Ongelezen bericht door Baird »

Tuinbank schreef:Denk eerder dat je het moet zoeken in de voorvork. Is oliedruk in beide veerpoten gelijk? Of lekte een veerpoot een weinig? Verschil in druk veerpoten zou een scheef voorwiel kunnen opleveren met als gevolg vreemde slijtage.
Bij de gebruikte Telelever voorvork is er geen sprake van oliedruk in veerpoten. Daar zitten alleen geleidingen in die een beetje gesmeerd worden. De demping en vering gebeurd door de mono veer/demper unit.

Bij de R11x0RT hebben we behalve de krukas die in de lengterichting draait ook nog gewicht verschil tussen rechts en links: links het bagage bakje dat leeg kan zijn en aan de rechterkant een 'lob' van de benzinetank die altijd zwaar is. Als je met losse losse handen rijdt zul je zien dat de motor naar links gaat, om dat te compenseren duw je altijd tegen de rechter stuurhelft, eigenlijk rij dus altijd een lichte bocht en daarom slijt je voorband uit het midden.

Als je band na een paar duizend echt kaal is aan één kant is er mogelijk nog meer aan de hand.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
beckysmile

Re: Voorband slijt naast loopvlak

Ongelezen bericht door beckysmile »

Mijn voorband toont eenzelfde verschijnsel, niet heel veel, maar toch. Wat me verder opvalt is, dat ik niet over het midden van de kuipruit kijk, maar iets rechts daarvan, wat er op duidt dat de motor iets naar links hangt tijdens het rijden, terwijl ikzelf toch recht op de motor meen te zitten. De zithouding t.o.v. de motor verandert iets als ik meer druk tegen de kuip zet met mijn dijbenen, het "zichtpunt" verschuift dan iets naar het midden van de ruit toe, maar blijft er toch nog iets rechts van. Hebben anderen hier ook "last" van?
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Voorband slijt naast loopvlak

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Van bovenstaande fenomenen met mijn R1100RT nooit gemerkt of "last" van gehad. Ook was het slijtagepatroon van mijn voorband (MPR 2 en 3) altijd "normaal' dwz. geen extra slijtage aan linker- of rechterzijde van de voorband. Dit i.t.t. tot mijn K100RS-en, die beide altijd bij de voorband aan één zijde (weet niet meer elke :oops: ) veel meer slijtage vertoonden.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Ronald

Re: Voorband slijt naast loopvlak

Ongelezen bericht door Ronald »

Wat ik hierboven lees vind ik nogal vreemd.
Als je je stuur los laat, moet de motor gewoon rechtdoor blijven gaan.
Wellicht is de zitpositie niet goed of is er iets krom.
Het is verder wel normaal dat je links op de banden ietsje meer slijtage ziet, dat komt omdat de wegen overdwars niet vlak zijn maar een beetje rond ivm afwatering.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Voorband slijt naast loopvlak

Ongelezen bericht door Baird »

Ronald schreef:Wat ik hierboven lees vind ik nogal vreemd.
Als je je stuur los laat, moet de motor gewoon rechtdoor blijven gaan.
Wellicht is de zitpositie niet goed of is er iets krom.
Het is verder wel normaal dat je links op de banden ietsje meer slijtage ziet, dat komt omdat de wegen overdwars niet vlak zijn maar een beetje rond ivm afwatering.


Ik zeg het nog maar een keer:
Bij de R11x0RT hebben we behalve de krukas die in de lengterichting draait ook nog gewicht verschil tussen rechts en links: links het bagage bakje dat leeg kan zijn en aan de rechterkant een 'lob' van de benzinetank die altijd zwaar is. Als je met losse losse handen rijdt zul je zien dat de motor naar links gaat, om dat te compenseren duw je altijd tegen de rechter stuurhelft, eigenlijk rij dus altijd een lichte bocht en daarom slijt je voorband uit het midden.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Voorband slijt naast loopvlak

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Normaal 'euvel' bij de 1100's. K'heb het zelf ook. Sommige types banden zijn zelfs nog gevoeliger voor het scheef afslijten dan de andere en het verhaal van Baird klopt 100%.

fyi gr.
Joop
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”