omgevallen

Alles over de kuip en kuipruiten

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

omgevallen

Ongelezen bericht door bmwalter »

Grote schrik vorige week zondag. Kwam terug van een wandeling in een bos: RT op de zijkant, oorzaak onbekend. Omgevallen vanuit stilstand. De tweede schrik komt als de expert langs komt voor de schade. De schade gevoeligheid van die grote, degelijke zware BMW valt dan toch een beetje tegen: krassen op voorspatbord, spiegelkap, kofferdeksel, knipperlicht glas en reflector kapot, voetsteun afgebroken, frame voor de spiegel zo ontzet dat het vervangen moet worden. Kortom ff omvallen: € 2000. Hopelijk is alles weer op tijd toonbaar voor het treffen. En gelukkig was ik deze keer (zie treffen 2012) wel verzekerd.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
concours
Berichten: 236
Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
Locatie: Zaanstad

Re: omgevallen

Ongelezen bericht door concours »

Jee, wat een schrik, maar een RT valt toch niet zomaar om, man dan moet er best kracht op uitgeoefend zijn. Heb je een idee hoe het gebeurd zou kunnen zijn?
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4371
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: omgevallen

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Balen, Walter. Ik zei altijd dat "omvallen" gelijk € 1000,- kost, maar het blijkt dus het dubbele te zijn. :roll:
Stond ie op z'n jiffy dan?
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: omgevallen

Ongelezen bericht door bmwalter »

Het was een plek met veel windvlagen en hij stond op de jiffy, niet heel erg schuin. Links zat geen schade dus omgereden kan haast niet. Mischien iemand er op gaan zitten of zo. Geen getuigen, ik zal het nooit weten. De wind dan maar, dan is er in ieder geval geen menselijke schuldige.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4371
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: omgevallen

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

DUS . . . . nooit meer op de jiffy achterlaten . . . . gewoon even op de bok hijsen . . . . is de moraal van dit verhaal . . . . _001
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: omgevallen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

+1
Jiffy is voor het gemak & veilig afstappen en de middenbok is de preferente methode om je RT in het verticale te houden.
(hoewel Jos WRSM mij ooit klinkklaar zelf heeft laten aantonen dat je ook zonder zijstandaard veilig kunt afstappen _004 )

Wel enorm balen als het je overkomt. Heel sneu voor je!

Voor de US (overheids)markt is er wel een soort locking-mechanisme ontworpen voor de jiffy.
Maar daar heb ik liever de expertise van Kenny & Niels bij voordat ik die ga monteren.
$T2eC16hHJGMFFoq9IKHCBRduUeOC7!~~60_57.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: omgevallen

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Jiffy of middenbok maakt al helemaal niets uit als je een motorhoes erover hebt.

Ik heb gepresteerd om een Suzuki Vstrom DL1000 op zijn zijkant te krijgen.
En een bmw F800ST op zijn zijkant vanaf de middenbok.
En een Honda CBF1000F op zijn zijkant vanaf een middenbok, over een ook nog uitstaande zijstandaard zover dat de bovenkant van de zijkoffer beschadigd was. Omvallen over een middenbok zijn zijkant waar ook het uitstekende stuk zit om hem op de middenbok te zetten verraste mij totaal.
Dit alles is gebeurd met een motorhoes om de motor in een smalle straat midden in het centrum van een stad. De hoes heeft massa net als een grote RT en wind is dan een duivel.
Als hij dan niet echt hangt op je jiffy maar meer balanceerd dan ligt ie om door een windvlaag.
Bij mij gaat tegenwoordig de hoes er niet op als het hard begint te waaien. Dan maar nat. Beter dan op zijn zijkant.

Ik heb geleerd.

En dit alles terwijl ik niet eens in de buurt was van de motor.
Mijn vrouw schrok zich rot toen ineens een motor voor het raam voorbij kwam vliegen en hard omdonderde. Zelfs de buurman keek raar op.
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: omgevallen

Ongelezen bericht door bmwalter »

Dat sterkt mij in het idee dat het toch de wind is geweest. Hij 'hing' niet echt op de jiffy en het stuur was naar rechts gedraaid (op het stuurslot), zodanig dat de wind vol van achteren op het V-stream scherm stond. Dan word het blijkbaar toch een soort van zeil. Inderdaad (na ruim 40 jaar motorervaring) weer wat geleerd.
Blijft verrassend wat zo'n relatief klein incident aan kosten oplevert.... Ik ga er toch nog maar een extra jaartje all-risk verzekering aan vast knopen.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: omgevallen

Ongelezen bericht door HansD »

Ik heb ook ervaren dat middenbok geen garantie is voor stabiliteit. Een paar jaar geleden bij een storm dacht ik de RT op een beschutte plaats te hebben staan, en stabiel op de middenbok, maar bij terugkomst was de RT toch mooi omgewaaid. Misschien een anker kopen _001
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: omgevallen

Ongelezen bericht door Dingeman »

Voor heel wat jaren terug, kwam ik ook terug bij mijn motor, en ja inderdaad omgevallen. Had hem op de middenbok gezet.
Oorzaak "gesmolten" bitumen. Het was die zomer en juist op die dag zo heet/warm dat het asfalt zo zacht was geworden dat een poot van de middenbok daar zover in was weggezakt dat hij niets anders kon doen dan omvallen.

Tja, nog nooit van gehoord en nog nooit eerder meegemaakt, wie denkt daar dan aan als hij zijn motor op de middenbok stalt.

Dus voortaan op de zijstandaard op warme dagen.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
J vd B te V

Re: omgevallen

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Om die reden heeft de Hobbyist in Hunsel ook liever niet meer dat je bij hun naast de zaak parkeert. Was daar ook gebeurd. _002
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 992
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: omgevallen

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Beetje mosterd na de maaltijd, maar je moet het stuur naar links draaien als je de jiffy gebruikt.

Laat niet onverlet dat dit een sneue gebeurtenis is die weer een hoop geregel, tijd en geld kost.
Inspector Gadget

Re: omgevallen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Sinds 2009 staan mijn motoren altijd op de middenbok én met een motorhoes maatje-windvanger, maar ik heb nog nooit het idee gekregen dat de motor daardoor qua stabiliteit (ook) nadelig beïnvloed zou kunnen gaan worden. _001
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: omgevallen

Ongelezen bericht door HansD »

Inspector Gadget schreef:Sinds 2009 staan mijn motoren altijd op de middenbok én met een motorhoes maatje-windvanger, maar ik heb nog nooit het idee gekregen dat de motor daardoor qua stabiliteit (ook) nadelig beïnvloed zou kunnen gaan worden. _001
Zo dacht ik er ook over, totdat het te laat was. Misschien dat je motor meer beschut staat dan die van mij destijds. Maar met global warming weet je het nooit!
Inspector Gadget

Re: omgevallen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is goed om te weten dat het geen zekerheden geeft, blijkbaar, en dus iets om op te letten. _004

Gelukkig is het bij mij wel ietwat meer beschut, en hopelijk maak ik het nooit mee. :$
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: omgevallen

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Op warme dagen gaat ook je zijstandaard door het asfalt.
Meegemaakt met mijn Kawa ZX9R. Die heeft geen middenbok en mijn zijstandaard verdween gewoon in het asfalt.
En dan gaat ie ook om. Of zo neerzetten dat als ie omgaat het stuur tegen een muurtje komt.

Dingeman schreef:Voor heel wat jaren terug, kwam ik ook terug bij mijn motor, en ja inderdaad omgevallen. Had hem op de middenbok gezet.
Oorzaak "gesmolten" bitumen. Het was die zomer en juist op die dag zo heet/warm dat het asfalt zo zacht was geworden dat een poot van de middenbok daar zover in was weggezakt dat hij niets anders kon doen dan omvallen.

Tja, nog nooit van gehoord en nog nooit eerder meegemaakt, wie denkt daar dan aan als hij zijn motor op de middenbok stalt.

Dus voortaan op de zijstandaard op warme dagen.
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: omgevallen

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Ik heb hem altijd op de middenbok en de zijstandaard ook uit.
Maar zelfs dat is geen garantie en ik kan het weten.
Leg maar eens uit aan een verzekeringsagent hoe het komt dat alleen de bovenkant van een zijkoffer is geschadigd door het omvallen.
wooter

Re: omgevallen

Ongelezen bericht door wooter »

Zijstandaard is overigens stabieler dan middenbok. Met zijstandaard en wiel naar rechts is de driehoek die je creëert tussen achterwiel, zijstandaard en voorwiel het grootst, maar met het voorwiel naar rechts heeft de motor maar een lichte duw achteraan nodig om over de zijstandaard heen te lopen en dus te vallen.

Meest stabiele is dan voorwiel naar links. De driehoek is wat kleiner, maar een duw achteraan wringt dan tegen het gedraaide voorwiel dat niet kan meelopen, en het wordt dan heel wat moeilijker om de motorfiets over de zijstandaard heen te duwen.

Maar natuurlijk moet de zijstandaard op een ondergrond staan die niet inzakt.
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: omgevallen

Ongelezen bericht door Wullum »

Jiffy met vergroot voetplaatje erop zal al helpen, met een extra groot plaatje eronder (15x15 cm ofzo) moet de truuk wel doen qua wegzakken.
Ik overweeg ook een aluminium traanplaat voor onder de bok te maken wat standaard in een koffer past, bedenk elke keer als ik op gras moet parkeren dat een stuk hout thuis ligt...

Sent from Wullum's phone aan alle forumleden
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4371
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: omgevallen

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Het kan allemaal verkeren. Of de motor nu op de bok staat of op de jiffy. Persoonlijk geef ik, als ik de motor voor langere tijd achterlaat, de voorkeur aan de bok.

Het bewijs dat een motor die op de bok staat heel wat kan hebben werd ons in maart 2008 wel geleverd toen er 's nachts een heuse windhoos door onze tuinen raasde. We werden wakker omdat dachten dat er een vliegtuig heel laag overgevlogen was.
Tuinmeubilair lag her en der verspreid, tuinafscheidingen waren afgebroken. De motorhoes was compleet verdwenen. Deze werd dezelfde dag nog een straat verderop gevonden en netjes terugbezorgd.
Het was een puinhoop maar het object wat alles schadevrij overleefd had was wonderbaarlijk mijn toenmalige -1100- . Daar stond hij te midden van alle rommel fier overeind alsof er niets gebeurd was . . .

Moraal van dit verhaal: "je moet natuurlijk ook een beetje mazzel hebben." ;)
Afbeelding
Afbeelding
Na het opruimen
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: omgevallen

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Jos, jij hebt echt mazzel gehad.
jouw hoes is met de wind meegenomen en heeft je motor verlaten.
Mijn hoes was door de wind meegenomen en die wou mijn motor niet verlaten.
Dus nam ie de motor mee.
Vandaar als er storm komt gaat mijn hoes er vanaf.
Mijn parachute was sterk genoeg om de motor mee te nemen.
En elke keer sta je weer raar te kijken.
Zeker als je op het werk zit waar je met de auto heengaat en dan een belletje krijgt dat de motor ergens anders ligt op zijn zijkant.

En inderdaad, men moet een beetje mazzel hebben.
beckysmile

Re: omgevallen

Ongelezen bericht door beckysmile »

Wat ik in dit draadje nergens lees, maar wat ik wel elke keer doe:
Ruit omlaag bij parkeren.
Verkleint toch weer het vlak waar de wind grip op heeft, en voorkomt bovendien dat het mechanisme gaat vastzitten.

Groet, Aad
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: omgevallen

Ongelezen bericht door Wullum »

Hm. Goed idee.

Sent from Wullum's phone aan alle forumleden
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gesloten

Terug naar “Over: Kuip en kuipruiten”