Helm vraag aan beroepsrijders
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Helm vraag aan beroepsrijders
Ik rij een aantal jaren met een Schubert C3 met altijd mijn op maat gemaakte otoplasten, ben er sinds kort achter dat ik toch een dip in het gehoor opgelopen heb terwijl deze helm toch bekend staat als "de stilste systeemhelm". Als ik mijn 10 jaar oude Arai Quantum/f weer eens draag als vergelijking blijkt deze een stuk stiller te zijn dan de Schubert. (Terwijl deze Arai toch niet bekend stond als een stille helm).
De meest beroeprijders die ik zie rijden met de BMW systeemhelm en ik heb me laten vertellen dat vanwege goede communicatie met de 'burger' er zonder otoplasten gereden word.
De vergelijkingen zijn gemaakt op de zelfde stukken snelweg, zelfde snelheid en 130 km per dag, dus de waarneming in geluidsnivo mogen voor waar aangenomen worden.
Vragen:
Klopt het van het niet dragen van de otoplasten?
Is de BMW systeemhelm nog stiller dan de Schubert?
Mis ik iets in dit verhaal?
De meest beroeprijders die ik zie rijden met de BMW systeemhelm en ik heb me laten vertellen dat vanwege goede communicatie met de 'burger' er zonder otoplasten gereden word.
De vergelijkingen zijn gemaakt op de zelfde stukken snelweg, zelfde snelheid en 130 km per dag, dus de waarneming in geluidsnivo mogen voor waar aangenomen worden.
Vragen:
Klopt het van het niet dragen van de otoplasten?
Is de BMW systeemhelm nog stiller dan de Schubert?
Mis ik iets in dit verhaal?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- wil51
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
De dip in het gehoor hoeft niet door het motorrijden te komen. Bij iedereen wordt frequentiegebied wat gehoord kan worden minder door ouder worden.
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
Had eerst een Schubert-systeem en nu een BMW-systeem en ik geloof dat deze elkaar niet veel ontlopen. Ik draag otoplastieken van Earmo.
Mijn gehoor is ook niet meer wat het was, maar dat schijnt te horen bij mijn leeftijd (57+). Vanaf het eerste begin draag ik gehoorbescherming. Eerst de gele pluggen en later de otoplastiek.
Een kennis van mij heeft jaren bij de motorpolitie gewerkt en die heeft een behoorlijke gehoorschade; voor hem kwamen de verplichte oordoppen te laat.
Mijn gehoor is ook niet meer wat het was, maar dat schijnt te horen bij mijn leeftijd (57+). Vanaf het eerste begin draag ik gehoorbescherming. Eerst de gele pluggen en later de otoplastiek.
Een kennis van mij heeft jaren bij de motorpolitie gewerkt en die heeft een behoorlijke gehoorschade; voor hem kwamen de verplichte oordoppen te laat.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
Bedankt alvast voor de reacties, bovenstaand voor gegeven aangenomen doch bij mij is de dip ontstaan precies in de eerste 6 maanden dat ik iedere dag 130 km snelweg ben gaan rijden met de Schubert. Jarenlang naast turbinemotoren gestaan en muziek maar met de juiste bescherming nooit een dip opgelopen, de monteurs in de hangaar hadden de meeste gehoorschade, maar precies in dat halve jaar een dip en een tinnitus.
Mijn vragen zijn dus pas gedeeltelijk beantwoord, please continue ...............
Mijn vragen zijn dus pas gedeeltelijk beantwoord, please continue ...............
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
Wellicht heb je nu toch een extra belasting op je oren gezet bovenop de belasting die je oren tijdens het werk al te verduren krijgen en is deze stapeling net de druppel geweest...
Mijn verklaring is gebaseerd op (voor zover ik de wijsheid in pacht heb) dat gehoorbeschadiging wordt veroorzaakt door (te hoog) volume en de duur (per dag) dat je hieraan blootgesteld wordt.
Mijn verklaring is gebaseerd op (voor zover ik de wijsheid in pacht heb) dat gehoorbeschadiging wordt veroorzaakt door (te hoog) volume en de duur (per dag) dat je hieraan blootgesteld wordt.
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
Ik heb 2 Schubert's gehad (C concept en C3) en heb nu een BMW Systeem 6 helm en rijd elke dag 2x 1 uur snelweg. Ik vind ze allebei behoorlijk stil, en zit ook nog eens achter een giga scherm. Toch draag ik sinds 2 jaar otoplastieken. Ik denk dat ik wel wat gehoorschade heb, vooral op gespreksfrequenties, maar waar dat door gekomen is - geen idee? Ik heb mijn oren nooit laten meten, dus deze indrukken zijn allemaal puur subjectief.
Heb jij je oren wel regelmatig laten meten, dat je weet wat de schade is, en wanneer deze is ontstaan?
Heb jij je oren wel regelmatig laten meten, dat je weet wat de schade is, en wanneer deze is ontstaan?
- Hazeldonk
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
Kan me niet voorstellen dat een "dipje" in een half jaar ontstaat, gehoorschade ontstaat niet zomaar, als je naast turbines hebt gestaan ligt daar een zekere oorzaak. Zelf heb ik tijdens mijn jaren bij NS gehoorschade opgelopen van gem. 50%. en is dus onherstelbaar. Maar daar deed men in die tijd niet aan gehoorbescherming. Op de motor gebruikte ik altijd van die gele proppen en de laatste 10 jaar plastieken om verdere achteruitgang te voorkomen en ja de jaren tellen ook mee, dat is de ouderdomsdoofheid.
Ben
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
- Mariecke
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
Ik kan hier zeker over meepraten.
Allereerst zijn otoplastieken bij de politie niet verplicht. Sterker nog, als je er niet om vraagt, krijg je ze niet.
Ik draag mijn otoplastieken privé altijd. Op het werk zelden.
Als ik ze namelijk in heb versta ik de burger niet meer en kan ik geluid niet "plaatsen" wel zo belangrijk als je een pand in rent bijvoorbeeld.
Als ik begeleidingen heb, dan draag ik ze wel. Ik draag op het werk een BMW 6 systeemhelm, privé een Scorpion 900 exo systeemhelm.
Ik heb recentelijk een onderzoek onder mijn collegae gehouden en daaruit bleek dat meer als 50% om deze reden de otoplastieken niet droeg. Reden van het onderzoek was het verkrijgen van lichtere filters in onze otoplastieken. Ondanks de uitslag vind men de kosten te hoog, helaas.
Ik ervaar nu (nog) geen problemen met mijn gehoor.
Allereerst zijn otoplastieken bij de politie niet verplicht. Sterker nog, als je er niet om vraagt, krijg je ze niet.
Ik draag mijn otoplastieken privé altijd. Op het werk zelden.
Als ik ze namelijk in heb versta ik de burger niet meer en kan ik geluid niet "plaatsen" wel zo belangrijk als je een pand in rent bijvoorbeeld.
Als ik begeleidingen heb, dan draag ik ze wel. Ik draag op het werk een BMW 6 systeemhelm, privé een Scorpion 900 exo systeemhelm.
Ik heb recentelijk een onderzoek onder mijn collegae gehouden en daaruit bleek dat meer als 50% om deze reden de otoplastieken niet droeg. Reden van het onderzoek was het verkrijgen van lichtere filters in onze otoplastieken. Ondanks de uitslag vind men de kosten te hoog, helaas.
Ik ervaar nu (nog) geen problemen met mijn gehoor.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
- strik
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle
- Contacteer:
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
Gehoorbeschadiging is onomkeerbaar!
Wanneer je realiseert dat wanneer je tussen de 100 en 130 km rijdt je ongeveer tussen de 85 a 100 db om je oren krijgt, mag je dat maar maximaal een kwartier verdragen voordat je beschadiging krijgt.
Voor mensen die dus langer dan een kwartier op de motor zitten en die dit met regelmaat doen dan is gehoorbescherming absoluut noodzakelijk.
Ook al zou mijn baas (heb ik niet:-)) het niet vergoeden, dan zou ik toch echt goede oordoppen zelf aanschaffen.(demping is naar wens in te stellen) Dit kost je 80 euro en dan ben je voor jaren klaar.
Wat is je gehoor je waard?
Wanneer je realiseert dat wanneer je tussen de 100 en 130 km rijdt je ongeveer tussen de 85 a 100 db om je oren krijgt, mag je dat maar maximaal een kwartier verdragen voordat je beschadiging krijgt.
Voor mensen die dus langer dan een kwartier op de motor zitten en die dit met regelmaat doen dan is gehoorbescherming absoluut noodzakelijk.
Ook al zou mijn baas (heb ik niet:-)) het niet vergoeden, dan zou ik toch echt goede oordoppen zelf aanschaffen.(demping is naar wens in te stellen) Dit kost je 80 euro en dan ben je voor jaren klaar.
Wat is je gehoor je waard?
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
Ik gebruik ze als ik solo rijd wel, maar volgens mijn omgeving werken ze niet: ik luister nog steeds bar slecht...strik schreef:
Wat is je gehoor je waard?
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
misschien een dom iets maar heb het al bij een paar rijders bemerkt: klik je het vizier van de C3 goed dicht? Daarvoor moet je een beetje kracht uitoefenen. Dat scheelt ook weer geluid
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
En het klepje op het kinstuk dicht. Dat scheelt nog meer.
- Eric r1200rt
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
Deze discussie bevat emotie en ratio door elkaar heen (het is net het echte leven ...). Er is meer dan genoeg wetenschappelijk bewijs m.b.t de blootstelling aan overmatige geluidsnivo's als je motor rijdt. Natuurlijk is type motor, scherm, helm e.d. van invloed, echter, nivo is gewoon te hoog (bij hogere snelheden, bij 30km/h valt het wel mee). Volgens de Arbowet moet je bij dergelijke nivo's verplicht gehoorbescherming dragen (en is de werkgever verplicht deze te verstrekken). Weet niet of de politie is uitgezonderd van de Arbowet, maar kan me niet voorstellen dat hier geen normale zorgplicht voor de werkgever geldt.
Ergo, goede doppen dragen
Om met emotie af te sluiten, vergelijk het met roken, iedereen kent wel een opa die 85 is geworden en altijd gerookt heeft, maar roken is toch echt ongezond!
Ergo, goede doppen dragen
Om met emotie af te sluiten, vergelijk het met roken, iedereen kent wel een opa die 85 is geworden en altijd gerookt heeft, maar roken is toch echt ongezond!
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
Ik ben op de hoogte van geluidsnormen en heb die ook gemeten in een vorig leven bij machines die we ontworpen om te zorgen dat die aan de CE normering voldeden, machine aanpassen etc.
Al mijn werkgevers waren zeer gefocusd op de juiste bescherming en heb die dan ook altijd gedragen. Ook privé draag ik altijd de juiste gehoorbescherming( op de motor en ook bij de decoupeerzaag, slijptol, life concerten van The Boss, etc) omdat ik een muziekliefhebber ben en dus de muziek graag goed wil blijven horen.
Als je een R1150RT rijd met de grootste Nedplex zit je heerlijk achter het scherm ook als kijk je er over heen, de C3 wordt dan een soort oven als je het vizier dicht doet en ook de ventilatieklep aan de voorzijde sluit. Als je het vizier op een kiertje laat staan dan gaat het vizier rammelen, vandaar weer een heel klein stukje rubber ertussen zodat die niet rammelt (en daardoor geen extra geluid maakt) maar er toch een beetje geventileerd wordt.
Dan mijn emotie: Ik denk eigenlijk dat de C3 een kl te helm is en vooral de naam heeft stil te zijn en dat we elkaar blijven napraten dat het zo is
( Dan heb ik het nog niet over de C3-scheiding in je haar na een uurtje rijden )
Al mijn werkgevers waren zeer gefocusd op de juiste bescherming en heb die dan ook altijd gedragen. Ook privé draag ik altijd de juiste gehoorbescherming( op de motor en ook bij de decoupeerzaag, slijptol, life concerten van The Boss, etc) omdat ik een muziekliefhebber ben en dus de muziek graag goed wil blijven horen.
Als je een R1150RT rijd met de grootste Nedplex zit je heerlijk achter het scherm ook als kijk je er over heen, de C3 wordt dan een soort oven als je het vizier dicht doet en ook de ventilatieklep aan de voorzijde sluit. Als je het vizier op een kiertje laat staan dan gaat het vizier rammelen, vandaar weer een heel klein stukje rubber ertussen zodat die niet rammelt (en daardoor geen extra geluid maakt) maar er toch een beetje geventileerd wordt.
Dan mijn emotie: Ik denk eigenlijk dat de C3 een kl te helm is en vooral de naam heeft stil te zijn en dat we elkaar blijven napraten dat het zo is
( Dan heb ik het nog niet over de C3-scheiding in je haar na een uurtje rijden )
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- it's Micky
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:27
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: brand new 2015
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Diemen
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
Ben het met je eens qua helm, op de r1200rt, met standaard scherm is het geluid vreselijk.
Draag geen doppen maar als ik op een les fiets stap is ie stil
Maar ik rijd nu eenmaal BMW en zal met dit standaardscherm geen C3 meer kopen.
Grts,
Mick
Draag geen doppen maar als ik op een les fiets stap is ie stil
Maar ik rijd nu eenmaal BMW en zal met dit standaardscherm geen C3 meer kopen.
Grts,
Mick
Only the strongest wil stay!
Honda Shadow, Honda Pacific Coast, Honda Pan European ST 1100, Suzuki Dl 650, Suzuki Burgman AN400, Vespa LXV 50, BMW R1100RT(Biarritz blau), R1150RT(2003, Titan silber), R1200RT(2010, Thunder grey) R1200RT(2013, Light grey)(2015,R1200RT LC Calistograu}
Honda Shadow, Honda Pacific Coast, Honda Pan European ST 1100, Suzuki Dl 650, Suzuki Burgman AN400, Vespa LXV 50, BMW R1100RT(Biarritz blau), R1150RT(2003, Titan silber), R1200RT(2010, Thunder grey) R1200RT(2013, Light grey)(2015,R1200RT LC Calistograu}
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
Eens met de scheiding in je haar, maar verder zeer tevreden over de C3. Noem eens een stillere helm dan, die niet kl te is?
Ik heb nu een Bmw helm omdat die net wat ruimer zit, maar het verschil is klein en persoonlijk.
Nogmaals: weet je zeker dat je gehoor recent is achteruit gegaan, en dat dat door de motor komt!
Ik heb nu een Bmw helm omdat die net wat ruimer zit, maar het verschil is klein en persoonlijk.
Nogmaals: weet je zeker dat je gehoor recent is achteruit gegaan, en dat dat door de motor komt!
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
ik draag toch al bijna 3 jaar een C3 en ruim 110.000 km verder. Veel snelweg en ook de duitse snelweg. Ben tevreden. Wel altijd dopjes in de oren.
Het zal dan wel iets persoonlijks zijn. Misschien heb ik het getroffen met mijn C3, geen geklapper. Alles stil genoeg behalve als de ruit in de verkeerde positie staat. Maar zoals gezegd wel effe vizier naar beneden clicken.
Maar als je het vizier op een kier hebt is het toch logisch dat hij veel meer herrie maakt....
En als je hem altijd te warm vind is het een hele goede voor koude winters!
Het zal dan wel iets persoonlijks zijn. Misschien heb ik het getroffen met mijn C3, geen geklapper. Alles stil genoeg behalve als de ruit in de verkeerde positie staat. Maar zoals gezegd wel effe vizier naar beneden clicken.
Maar als je het vizier op een kier hebt is het toch logisch dat hij veel meer herrie maakt....
En als je hem altijd te warm vind is het een hele goede voor koude winters!
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
Heb altijd de doppen in, het geluid dat je hoort met het vizier op een kiertje met het rubbertje ertussen is een heel andere geluid dan die je hoort als hij dicht is .......Lemoi schreef:ik draag toch al bijna 3 jaar een C3 en ruim 110.000 km verder. Veel snelweg en ook de duitse snelweg. Ben tevreden. Wel altijd dopjes in de oren.
Het zal dan wel iets persoonlijks zijn. Misschien heb ik het getroffen met mijn C3, geen geklapper. Alles stil genoeg behalve als de ruit in de verkeerde positie staat. Maar zoals gezegd wel effe vizier naar beneden clicken.
Maar als je het vizier op een kier hebt is het toch logisch dat hij veel meer herrie maakt....
Laatste jaren wel doorgereden maar geen winter meegemaakt maar met het vizier dicht beslaat hij toch ondanks de Pinlock, dus toch maar weer op een kiertje.Lemoi schreef:En als je hem altijd te warm vind is het een hele goede voor koude winters!
Als het weer kilometer vreten wordt komt er dus weer een nieuwe helm ( Arai Quantum/st, is verbeterd t.o.v. mijn oude Quantum/f, toch eerst lekker testen)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
Wel heeeeel toevallig dat net in de eerste maanden dat ik zoveel ben gaan rijden ik aan de linkerkant de meeste herrie ervaar, juist daar nu de hoge tonen kwijt ben en een tinnitus heb (uiteraard in beide 'oren').HansD schreef:knip .................
Nogmaals: weet je zeker dat je gehoor recent is achteruit gegaan, en dat dat door de motor komt!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
Ik heb geen idee hoe gehoorschade werkt: is het cumulatief en was snelwegrijden de druppel? Of komt het maar door 1 oorzaak. Wie weet dit?
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
Sinds midden jaren 90 heb ik tinnitus als gevolg van gehoorschade. Deze gehoorschade heb ik volgens de specialisten in de jaren daarvoor opgelopen (elke keer een beetje tot de emmer overliep). Meest waarschijnlijk opgelopen tijdens bezoek aan hard-rock concerten.HansD schreef:Ik heb geen idee hoe gehoorschade werkt: is het cumulatief en was snelwegrijden de druppel? Of komt het maar door 1 oorzaak. Wie weet dit?
Naarmate het gehoor minder wordt als gevolg van ouderdom, is de kans aanwezig dat de tinnitus als erger wordt ervaren. Het lijkt harder, maar dat komt omdat het normale gehoor de tinnitus steeds minder goed kan 'maskeren'.
Je kunt ook een trauma oplopen, waardoor het gehoor in één keer zo ernstig beschadigd (zwaar vuurwerk op korte afstand) dat er voor altijd een piep zit.
Naast tinnitus heb ik ook last van hyperacusis. Dit is overgevoeligheid voor harde geluiden en plotselinge harde niet verklaarbare geluiden in het hoofd.
Dan heb ik nog een paar andere klachten die vaak voorkomen bij ouder wordende mannen, maar daar wil ik jullie niet mee lastig vallen
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
- strik
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle
- Contacteer:
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
* In het oor zitten duizenden kleine trilhaartjes die geluistrillingen omzetten in signalen voor de hersenen.
* Een gemiddeld oor heeft ongeveer 15 duizend ‘buitenhaartjes’ en 3500 ‘binnenhaartjes’.
* De buitenhaartjes beschermen de binnenhaartjes. Daarnaast versterken ze het geluid en vergroten ze het contrast tussen frequenties, zodat we geluiden beter kunnen onderscheiden.
* De binnenste haarcellen reageren ieder op een specifieke frequentie. Gaan haarcellen stuk, dan kun je de bijbehorende frequentie niet meer horen.
* Is geluid te hard, dan kunnen de haartjes breken. Net zoals graan kan knakken door te harde wind. Geknakte trilhaartjes blijven altijd stuk.
Zie het als een graanveld waar telkens harde wind over waait. Bij veel harde wind en te vaak heeft het graan niet meer de elasticiteit om zich weer goed op te richten. Bij storm slaat het graan gelijk stuk en komt niet meer omhoog.
Wellicht heb jij al vele harde winden goed doorstaan maar op gegeven moment is de veerkracht van de haartjes op. Ik merk het zelf ook. Ben zelf jarenlang beroepsmatig in de studio gezeten met 8 uur geluid aan de oren. Ik merk nu dat mijn oren snel vermoeid raken bij wat harder geluid (zoals motorrijden). Dus oordoppen is echt een must wil ik zonder klachten blijven.
Er zijn trouwens wel ideeën voor behandelingen maar dat is nog toekomstmuziek. (dus voor ons waarschijnlijk niet meer haalbaar)
* Een gemiddeld oor heeft ongeveer 15 duizend ‘buitenhaartjes’ en 3500 ‘binnenhaartjes’.
* De buitenhaartjes beschermen de binnenhaartjes. Daarnaast versterken ze het geluid en vergroten ze het contrast tussen frequenties, zodat we geluiden beter kunnen onderscheiden.
* De binnenste haarcellen reageren ieder op een specifieke frequentie. Gaan haarcellen stuk, dan kun je de bijbehorende frequentie niet meer horen.
* Is geluid te hard, dan kunnen de haartjes breken. Net zoals graan kan knakken door te harde wind. Geknakte trilhaartjes blijven altijd stuk.
Zie het als een graanveld waar telkens harde wind over waait. Bij veel harde wind en te vaak heeft het graan niet meer de elasticiteit om zich weer goed op te richten. Bij storm slaat het graan gelijk stuk en komt niet meer omhoog.
Wellicht heb jij al vele harde winden goed doorstaan maar op gegeven moment is de veerkracht van de haartjes op. Ik merk het zelf ook. Ben zelf jarenlang beroepsmatig in de studio gezeten met 8 uur geluid aan de oren. Ik merk nu dat mijn oren snel vermoeid raken bij wat harder geluid (zoals motorrijden). Dus oordoppen is echt een must wil ik zonder klachten blijven.
Er zijn trouwens wel ideeën voor behandelingen maar dat is nog toekomstmuziek. (dus voor ons waarschijnlijk niet meer haalbaar)
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
- wil51
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
Mijn vrouw heeft het ook plotseling gekregen dt jaar. Plotseling links doof, tinnitus en hyperacusis. Vermoedelijke oorzaak een virus. Daardoor kan ze haar werk als leerkracht op basisschool niet meer uitvoeren. Als er meerdere mensen spreken kan ze het niet meer volgen. Second opinion bij audiologisch centrum en KNO arts Vrije Universiteit was uitslag dat er helaas niets aan te doen is. Nu gaat ze training volgen om te leren omgaan met de tinnitus. Ze slaapt namelijk bijna niet meer door het oorsuizen en druk in het oor.
Dus het plotseling gehoorverlies hoeft niet door het motorrijden te komen. Je gebruikte al otoplastieken dus de oorzaak kan wel ergens anders liggen.
Dus het plotseling gehoorverlies hoeft niet door het motorrijden te komen. Je gebruikte al otoplastieken dus de oorzaak kan wel ergens anders liggen.
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
Maar toch, met open vizier maakt ie meer geluid (is ook logisch, gezien de wervelingen die rond de helm spelen).Baird schreef:Heb altijd de doppen in, het geluid dat je hoort met het vizier op een kiertje met het rubbertje ertussen is een heel andere geluid dan die je hoort als hij dicht is .......Lemoi schreef:ik draag toch al bijna 3 jaar een C3 en ruim 110.000 km verder. Veel snelweg en ook de duitse snelweg. Ben tevreden. Wel altijd dopjes in de oren.
Het zal dan wel iets persoonlijks zijn. Misschien heb ik het getroffen met mijn C3, geen geklapper. Alles stil genoeg behalve als de ruit in de verkeerde positie staat. Maar zoals gezegd wel effe vizier naar beneden clicken.
Maar als je het vizier op een kier hebt is het toch logisch dat hij veel meer herrie maakt....
Maar als je helm nu beslaat zelfs met Pinlock (is ie misschien niet goed want ik heb daar geen last van behalve als ik stil sta met alles dicht) waarom zou een andere helm het dan wel beter doen? Da's misschien wel het eerste om uit te zoeken lijkt mij. Anders krijg je hetzelfde probleem en moet je het vizier weer op een kiertje zetten en heb je weer meer herrie.
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Helm vraag aan beroepsrijders
Ieder mens is verschillend. Wat voor mij geldt hoeft niet perse op te gaan voor een ander. Maar na verloop van tijd raak je gewend aan de 'herrie' in je hoofd. Uit ervaring weet ik dat vooral de beginperiode het ergste is; het beheerst je leven. Mijn tinnitus is niet altijd even hard.. er zijn zelfs dagen dat ik geen herrie ervaar. Op de dagen dat de tinnitus zich in ernstige mate manifesteert, dan wil een cd'tje met het geluid van een ruisende beek helpen.wil51 schreef:Mijn vrouw heeft het ook plotseling gekregen dt jaar. Plotseling links doof, tinnitus en hyperacusis. Vermoedelijke oorzaak een virus. Daardoor kan ze haar werk als leerkracht op basisschool niet meer uitvoeren. Als er meerdere mensen spreken kan ze het niet meer volgen. Second opinion bij audiologisch centrum en KNO arts Vrije Universiteit was uitslag dat er helaas niets aan te doen is. Nu gaat ze training volgen om te leren omgaan met de tinnitus. Ze slaapt namelijk bijna niet meer door het oorsuizen en druk in het oor.
Dus het plotseling gehoorverlies hoeft niet door het motorrijden te komen. Je gebruikte al otoplastieken dus de oorzaak kan wel ergens anders liggen.
Vermijd lawaai, maar isoleer je zelf niet. Leg anderen uit wat er aan de hand is. Verwacht niet dat ze het snappen, maar het verklaart. En als ze het niet snappen; jammer dan.
Geef geen fortuinen uit aan zgn. middelen. Het kost niet alleen veel geld, maar het frustreert. Frustratie geeft stress en stress verergert de klacht.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare